Med Thesbiteateret inn i et nytt årtusen

Da den første våren i det nye årtusenet kom, hadde teatret klart å sikre seg den meget dyktige regissøren Dave Mowers fra New Yorks kreative off-Broadway miljø, til å sette opp "Stor ståhei for ingenting".'

Etter å ha moret både seg selv og publikum med en crazykomisk versjon av Frankenstein høsten 2000,  kunne teateret i februar 2001 presentere en spennende Europapremière i Papirhuset Teater. Stykket var "Som vind over hav" av den amerikanske forfatteren Andrew C. Ordover, som selv var til stede på Thesbiteaterets première i Papirhuset.

 Shakespeare-oppsetning i Thaulowhullet i 2001 ble "Trettendedag, eller hva som helst", med Nina Pontén fra Romateatern på Gotland som regissør. Thesbiteateret har i løpet av de siste årene fått god kontakt med dette storesøster-ensemblet på  Gotland, og det var dette teaterets kunstneriske leder, Thomas Segerström, som satte oss i kontakt med Nina.

Høsten 2001 valgte Thesbiteateret å satse på "Påklederen" av Ronald Harwood i Papirhuset Teater.

Våren 2002 gjentok Marit Simonsens suksessforestillingen "Lilli Valentin" av Willy Russell på samme sted, og på sommeren ble det Shakespeare i Thaulowhullet igjen - nå var det "Romeo og Juliet" som sto på tapetet - og Dave Mowers tok på ny turen over fra New York for å sette i scene. Deretter fulgte  "O, jul med din glede" ("Season's Greetings") av Alan Ayckbourn på Papirhuset i november/desember.

For Thesbiteateret begynte 2003 i februar med "Alkymisten" basert på Paulo Coelhos roman. I denne forestillingen fikk vi besøk av en gjesteskuespiller, nemlig Solfrid Heier som også hadde utarbeidet manus til forestillingen. Musikken var ved Anders Rogg.

Det ble det sommer igjen, og  en ny Shakespeareforestilling sto for tur. Nå var det 30 år siden vi spilte "En midtsommernattsdrøm" for første gang  -- og hva var vel da mer naturlig enn å hente denne eventyrlige komedien fram igjen. Nina Pontén tok en ny tur over kjølen og satte i scene.

Høst igjen og  for første gang i sin historie spilte Thesbiteateret et stykke av den svenske mesteren August Strindberg -- nemlig "Frøken Julie". 

Før jul prøvde vi oss med europapremiere på en thriller som har gått særdeles lenge på Broadway -- "Den perfekte forbrytelse" av Warren Manzi --  i håp om at folk hadde lyst til å svinge innom Papirhuset for å fryse litt ekstra på ryggen i høstmørket. 

I februar 2004 - satte vi opp monologen "Hore" skrevet av David Hines, basert på samtaler med prostituerte i London. Liz, som rollefiguren heter, ble gestaltet at Hannah Simonsen, som fikk mange lovord fra PRO-sentrets brukere da de så forestillingen forut for premieren, smilte gjenkjennende og satte tommelen i været for det de så.

Og før vi visste ordet av det, var det sommer igjen. På ny var David Mowers på besøk i Thesbiteateret og Thaulowhullet. Denne gangen for å sette opp "Troll kan temmes".

Og samtidig prøvde vi oss like godt med en familieforestilling i "hullet" også.

Robin Hood i Thomas Mallings versjon.

Høsten kom og dermed var det klart for "Om mus og menn" av John Steinbeck, bearbeidet for scenen av Örjan Herlitz. Premieren ble lagt til Nøtterøy Kulturhus på Borgheim som fylte ti år denne høsten, men stykket ble selvfølgelig også spilt på Papirhuset Teater.

Et nytt årsskifte og en ny forestilling i februar. Denne gangen var det "Madame de Sade" av Yukio Mishima i Geirr Johnsons regi som sto for tur. Og i april 2005 besøkte Hannah Simonsen Centralteatrets Caféscene med "Hore".

I mai kom Nina Pontén på Tønsberg-besøk for tredje gang for å sette i scene en ny Shakespeare-produksjon i Thaulowhullet. Nå var det tid for tragedie igjen, og valget falt på "Othello".  

I februar 2006 var det "Timene med Rita" av Willy Russell i Papirhuset.

I april var det en gjeng ungdommer som skulle sette opp et stykke basert på "Den lille prinsen" av Antoine de Saint-Exupéry. De spurte pent om de kunne få lov til å kalle seg "THESBIS BARN". Dette syntes vi selvfølgelig var hyggelig, og derfor har vi også latt forestillingen deres - som var riktig fin - bli liggende igjen i vår oversikt over tidligere produksjoner. 

Sommeren kom, og nok en gang braket det løs med Shakespeare i Thaulowhullet. Denne gangen var det en helt ny oppsetning av  "Stormen" med en - for oss - helt ny regissør: Ingrid Forthun - og hennes medbrakte koreograf, Lisbeth Rønning - som sto for tur. Rollen som Ariel gikk til det unge dansetalentet Christopher Flinder Petersen, som ble et meget hyggelig bekjentskap.

På tross av godt publikumsbesøk og strålende vær, førte redusert støtte fra offentlige etater til at denne produksjonen gikk med et stort underskudd, og alt av oppsparte midler gikk tapt.

Da høsten kom tok vi oss bare råd til å tørke støv av "Timene med Rita" i stedet for å sette opp noe helt nytt. Stykket ble spilt i Stokke og på Nøtterøy kulturhus. Samtidig ble forberedelsene til Shakespeare 2007 startet. 

Turen var nå kommet til Macbeth. Sturla Berg Johansen tok hovedrollen, og regissøren ble - til vår store glede - Romateaterns kunstneriske leder, Thomas Segerström. Thomas tok med seg to skuespillervenner fra Sverige: Peter Järn og Pia Halvorsen, samt sin faste komponist, Thomas Almqvist, og til tross for en særdeles regnvåt sommer var vi meget godt fornøyde med resultatet, og det tror vi også en stor del av publikum var. For annet år på rad fikk vi imidlertid mindre støtte fra Vestfold Fylkeskommune enn forventet, og dette førte til at vi pådro oss et underskudd også denne sommeren, hvilket har medført at Thesbiteateret nå på mange måter er inne i en skjebnetime, så om du ikke har gjort det før, så gjør det nå:

Besøk Thesbiteateret når vi nå setter opp FRA REGNORMENES LIV av Per Olov Enquist i Papirhuset Teater.